Förevigt ung

Bob Dylan fyller 70 år idag. Det förvånar mig lite - jag trodde att han var äldre med tanke på hur otroligt mycket material han har skapat och hur mycket han har turnerat omkring. Det räcker nog för två sjuttioåringar, minst. Jag läste just en rolig krönika om män som är tokiga i Dylan och hans musik, "dylanmännen". Jag är nog ingen "dylankvinna" (det måste finnas sådana också, det utgår jag ifrån), det krävs nog mer i sådana fall, men jag har mina favoritlåtar och jag kommer på mig själv med att kunna texterna utantill utan att egentligen ha övat. Favoriterna (fast det varierar) är "Brownsville girl", "One more cup of coffee", "Forever young" och "Man in the long black coat". Den sista tyckte jag om introt till när jag var alldeles för ung för att förstå texten, så det är kanske därför den har blivit en favorit. Det är ju en otäck historia, egentligen. "Gotta serve somebody" och "Shelter from the storm" (som jag gillar att sjunga som gånglåt, det har Blaufish fått erfara) förtjänar mer uppmärksamhet. Många klassiker finns det och hela tiden upptäcker jag något nytt. Grattis, Bob! "May your heart always be joyful, may your song always be sung. May you stay forever young." (källa)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback