Inte i målgruppen

Efter en trevlig månad med Spotify Premium (tack Fisken!) föll jag tillbaka till gratisversionen igen för ett tag sen. Jo, jag gillar när det finns reklamfinansierade gratisversioner av betaltjänster på nätet, men oriktad eller missriktad reklam kan bli lite irriterande i längden. Det är inte mängden reklam som är problemet, utan vad det är reklam för. De reklamjinglar som spelas då och då är faktiskt det minsta problemet. De flesta är korta, innehåller musik och är anpassade till mediet på något sätt. Vissa passar (merparten av den tänkta) målgruppen med reklam för t.ex. utbildningar och resor för de yngre och bilar och barnläkemedel för de lite äldre som har familj och villa och allt sånt. Alla får höra allt, men det är inget som är jättefel för nån av grupperna tycker jag nog. Annan reklam passar till själva tjänsten och handlar om musik. Ytterligare andra reklamsnuttar utnyttjar det faktum att de vet att reklamen ska spelas i Spotify. Min favorit är "Vi har analyserat dina spellistor och kommit fram till att du älskar säckpipemusik så nu har vi bäddat in vårt erbjudande i just säckpipemusik så att du verkligen ska få njuta. Just nu *gnäll, yyyyl* erbjuder vi *tuuut, tjuuut*..."

Värre är det med textreklamen. Så snart jag ska byta låt så är den där och stöter mitt öga. Nej, jag vill inte ha ullprodukter eller datingsiter för folk som redan har familj(!). Har de analyserat mina spellistor nu igen eller vad är det frågan om? Hellre säckpipa säger jag bara.

Nä, gör om och gör rätt! Musikrelaterad reklam är minst jobbig, speciellt om den är anpassad efter ens musiksmak vilket den borde vara. Det är dessutom enkelt att implementera. Sen går det såklart att erbjuda fler produkter som passar personer med viss musiksmak. Jag menar, cowboyhattar åt countryfantaster, MC-prylar åt hårdrockarna, hårfön åt schlagerdiggare och så vidare. Åt mig? Ja, åt mig blir det definitivt Premium i sådana fall! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback