Imorgon, inom ett år

Något jag verkligen, verkligen vill gilla är att ett av mina absoluta favoritband, experimentella The Knife släpper en ny skiva. Det är inte vilken skiva som helst utan en opera (som förstås också spelas som sådan) skapad tillsammans med andra artister och där klassisk operasång kombineras med skrapande, blippande elektroniska ljud samt ljudupptagningar av naturljud. Det elektroniska är vackert. Det påminner mig om något som gjordes av en svensk datorkonstnär som jag tyvärr glömt namnet på. Det tog en stund innan jag insåg att det var något av hans verk som ljuden påminde mig om, men faktiskt. Jag hörde det på en utställning för kanske fem år sedan. Verket var skapat på 60-70-talet tror jag, på någon riktigt gammal maskin. Universum, något med galaxer... Nej, jag minns inte mer.

Hursomhelst, så låter The Knifes opera. Ibland så och ibland som opera låter mest. Den handlar om Charles Darwin och om evolutionen. Jag vill verkligen tycka om detta. Kanske kommer jag också att göra det när jag lyssnat lite mer på det. Ibland är något vackrast som koncept. Ibland behöver det bara lite mer tid.

Ytterligare fina saker med det här:
Hemsidan som ser ut som gammalt uppkopierat papper, projektets kryptiska namn, bilderna och att musikstyckena fått namn som "The variation of birds".

(Uppdatering: Jag gillar det nu. Jättemycket. Som sagt. Tid.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback