Specialsylt av rönnbär

Jag har fått en oväntad ökning när det gäller bloggläsare. Anledningen är att jag är träff nr 6 om man googlar på rönnbär. Hörni, nu ska jag nischa min blogg och se till att bli nummer ett. Detta är min stund i rampljuset. ;) Bara för er skull har jag plockat rönnbär idag (det växer sådana där jag bor och studenterna - de som törs - brukar plocka och äta) och lagat sylt enligt ett recept jag just hittade på. Jättegott! :) (Som ni ser lagade jag väldigt lite. Har ingen aning om hur det blir i större mängder, då behöver man nog pektin.)

Kaprifols söta rönnbärssylt
3/4 dl rönnbär (det var en deciliter från början, men de var så goda...)
1 dl vatten
1/4 dl honung
1/4 dl ljus sirap


Gör såhär: Koka upp vattnet, häll ner övriga ingredienser och koka ihop det hela på medelvärme. Rör om så att det inte bränner fast. 15-20 minuter kan det nog ta. Ät och njut!

Kommentarer
Postat av: T

Hahaha... där fick jag mig ett gott skratt. Visste inte att man kan äta rönnbär direkt från trädet.

Men visst, jag tror säkert att det blev en god och nyttig sylt. Nåt i stil med dunderhonung. ;-)

2009-09-15 @ 00:08:29
Postat av: Klimakteriehäxanäxan

Honung och sirap - intressant! Borde prova, det är ju gott om rönnbär i år! (och hos mig får dom också träff, rönnbärsgooglarna!)

Postat av: Elisabeth

Jag är imponerad! Gör du sylt på nypon också?

2009-09-15 @ 18:34:54
Postat av: Kaprifol

Inte provat med nypon. Det är ju så mycket stickigt i mitten på dem, men man kanske borde prova. :)

2009-09-15 @ 20:53:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback