Industrisemester

Studenterna stack i juni, nu är de enda som är kvar några forskare i tofflor, utbytesstudenter som har mer än 8 timmars flygresa hem-hem och därför översomrar (jfr: övervintrar) tills nästa termin börjar... och så är det jag. Nu efter midsommar är det tommare än vanligt: inga fruktkorgar i fikarummet och nedsläckt i korridorerna så att man får treva sig fram. Det verkar uppmuntras till kollektiv industrisemester vilket det också ska bli för min och mina kollegors del om några veckor. Jag måste säga att det är fint att ha semester för en gång skull. Som student var man friare än som anställd, men samtidigt inte alls. Sommarlov och helger gick åt till plugg och extrajobb snarare än till att verkligen semestra fullt ut. Lever man på studiebidrag kanske inte toksemester och långresor är det bästa alternativet heller...

Men, nu är jag alltså vuxen och har fritid på min lediga tid. Lyx! Vad gör man då? Jag har många vilda planer som att eh... bada, äta glass och... nä, men det är ju skönt att bara ta det lugnt. Vad jag faktiskt har planerat är att gå på bra konserter nu när jag har möjlighet. Problemet torde vara min utstuderade smak: inte särskilt många av mina favoriter spelar i Sverige. Några dyker iofs upp i Arvika, men jag är ganska säker på att jag inte är en festivalmänniska. Efterforskningar har lett mig till att förstå att festivallivet handlar om lera, festande och stök: typ som att bo i mitt studentområde fast mer koncentrerat och med yngre grannar. ;) Det optimala för mig, har jag kommit fram till, är endagsgalor som inte kräver övernattning (helst: som går av stapeln där jag bor). Numera nedlagda SAMA var perfekt och jag är glad att jag kom iväg dit ifjol. Årets motsvarighet verkar ha varit när Grendel, Covenant och en del andra av mina "idoler" spelade i Stockholm i maj. Tyvärr hade jag ingen aaaning om detta evenemang - hur jag nu kunnat missa det - och var ärligt talat en smula bitter. Nu lusläser jag musiknyheter för att ha koll och gissa då vad jag snubblade över: möjligheten att ha en trevlig
industisemester (i dess sanna mening) i slutet av juli. Nu är det väl egentligen bara Cement som jag har koll på, men de andra banden verkar också intressanta. Malmö är dock inte helt nästgårds, men... ni mina kloka läsare får komma med goda råd här! (Vad gör man egentligen i Malmö? Vet någon hur det är där? Tipsa!)

Ska Kaprifol gå och höra Cement med flera under sensommaren? Lösningsförslag:
  1. Yay, roadtrip! Ta med egen lera för den rätta stämningen!
  2. Nä, du är ingen industrimänniska. Invänta nästa års synthpopjippo istället och be nån påminna dig så att du inte missar.
  3. Bara om du kan få visumet och vaccinet i tid. Glöm inte den skånska ordboken! ;)

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Du ska nog utmana ödet och bege dig till Skåne. Det går ju till och med att åka tåg dit. ;-) Och även om de pratar lite konstigt så tror jag inte att de bits. ;-)

2008-06-24 @ 07:21:03
Postat av: cos

i malmö äter vi falafel! det är vad livet här mest går ut på. (:



den aktuella helgen hoppas jag på att se persepolis på utomhusbion i folkets park. stannar du över söndagskvällen så kan det vara ett tips.



är inte helt säker på att jag kommer vara i stan, men du är välkommen att höra av dig lite närmare i tiden om du vill ha guidning av en fellow lysit.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback