Starkbröd

Idag när jag kom hem från en kväll med afrikansk dans och (finskt! :) bastubad var det dags att provsmaka brödet jag hade gjort av lite av Suris. Kakan jag gjorde förra veckan blev väldigt bra, men sedan började jag experimentera. Jag var lite tveksam, men det blev ett utmärkt bröd. Här skulle det vara lämpligt att beskriva receptet, men jag vet faktiskt inte riktigt vad som är i och när det åkte i. En gissning är kornmjöl, vetemjöl, grahamsmjöl och naturligtvis surdegsgrund tänkt för sockerkaka... och vatten då. Saltet glömde jag nog, men det är lika bra tror jag. I en vecka bubblade häxbrygden och den matades då och då. Jag var orolig att den skulle jäsa, inte så som bröd gör utan att det liksom skulle bli öl eller något av det... men det blev det då inte. Som studenterna säger: fulöl gör din middag lat ty öl är bröd och bröd är mat! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback