Bollywood nästa?

Idag har jag gått en snabbkurs i Bollywood-dans, dvs. sådant som dansas i indiska filmer. Det är tydligen en blandning av olika stilar som är gångbara som filmdans, men oftast ska det vara lite traditionellt och berättande. Meningen är att dansen ska berätta saker som har med handlingen i filmen att göra och det som sjungs om ska visas. Jag är svag för Youtubeklipp som är filmade i någons vardagsrum, gärna med en publik som... ja, lipar åt varandra eller nåt. Här är ett exempel med en tjej som dansar vanare och proffsigare än jag gjorde idag, men i ungefär samma stil. När hon sjunger om sina choori (armband) så pekar hon mycket riktigt på dem för att visa dem. Det pekades mycket och jag lyckades efter mycket om och men göra en hyfsad alapadma. En mycket användbar gest må jag säga. Den kan jag t.ex. använda om jag vill berätta att jag tar avsked av någon under fullmånen uppe på ett berg. ;) Mycket roligt var det att dansa! Hörde dessutom att en och annan alapadma under datorarbetet kan vara bra för handlederna. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback