Papperssylt

Dagens svenska datorterm är växlingsfil. Det tog en stund innan jag förstod vad det är för något (och helt hundra är jag inte). För mig känns det inte naturligt att använda datortermer på svenska, även om Svenska Datatermgruppen gör sitt bästa för att tillhandahålla en ordlista med sådana. Listan är utförlig och termerna är välvalda, beskrivande och kan säkert hjälpa till att göra ny teknik begriplig för var och en. En del är riktigt bra, tycker jag. Dessa använder jag redan, eller skulle kunna tänka mig att använda utan att det skulle kännas konstigt. Andra tänker jag också använda, men mest på skoj. Vad sägs om anpassningsprogram (middleware), spridprogram (shareware) och omkopplare (switch). Fulregistrering låter också lite spännande.

* Rubriken: Några gamla bekanta brukade säga papperssylt istället för paper jam, d.v.s. när papper fastnat i skrivaren. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback