Trådlösa nät på bästa sändningstid

Jag råkade slå på SVT1 och insåg att de pratar om WEP och WPA-kryptering i Uppdrag granskning. Att WEP är knäckt sedan urminnes tider är verkligen ingen nyhet, men uppenbarligen är det inte allmänt känt. Ett annat problem är tydligen att kundtjänsten hos några stora internetleverantörer inte heller kände till detta utan när de blir tillfrågade säger att båda alternativen är lika säkra.

Jag har vid många tillfällen använt helt okrypterade trådlösa nät så jag ska väl inget säga, men jag brukar tänka efter vad jag gör när jag sitter på ett sånt nät. Hemma har jag inget trådlöst nät själv, men grannarna har börjat använda WPA vad det verkar. Gör det ni också. :)

(PS. Nu använder de Wireshark för att titta på nätverkstrafik. Det ser jättecoolt ut! Jag hoppas verkligen att studenterna som ska läsa nätverk och säkerhet på min avdelning framöver ser det här så att de blir lite extra peppade inför att göra Wireshark-labbar. ;)

Kommentarer
Postat av: Blaufish

Vissa i telefontjänsten, även deras teknikers, är förvånandsvärt kassa. Sa många gånger att två olika modem fick kontakt med inte ens DHCP svarade. Typ samtal 10 eller så fick man en vettig människa på tråden som "startade om subsystemen", och vips började DHCP svara. Om flera av deras nätteknikers inte kan nätverk, vad skall vanlig support kunna? Räkna sina fingrar?



Wireshark är för övrigt helt underbart, och tkip (wpa utan aes) också mer eller mindre knäckt!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback