Hyvää yötä

En spännande sak med mitt jobb är att jag med ganska kort varsel kan få åka iväg på konferens till spännande ställen. Jag resonerar som så att om inte stället är spännande så ser jag till att det blir det. Alla platser har något. Nu är förstås konferensen huvudsyftet med resan, men jag vill gärna lära känna platsen på något sätt genom att, i mån av tid, se mig omkring, äta något platstypiskt och (om det är utomlands eller i Skåne) försöka säga något på det lokala språket. (God natt, står det i rubriken, fast det kan jag inte riktigt uttala.)

Helsingfors på hösten är också ett äventyr.


Det fanns plats för två kvällsturer in till stan för lite mat samt en del springande över torg, genom gränder och upp för trappor - på jakt efter en plats där det inte blåste. Annars var jag mest i universitetsområdet väster om själva staden. Det var cirka en mil med buss in till centrum så när det bara fanns lite tid innan, mellan och efter  konferensinslagen gick jag på upptäcktsfärd i den mer närbelägna trakten. Där fanns ett studentområde som var nästan som det jag själv bor i och där fanns även en massa spektakulära byggnader. För att sammanfatta: i Finland är allting antingen 1) av betong och designat av Alvar Aalto, eller 2) av tegel och designat av Alvar Aalto. :)

Aalto-land.


Annat jag noterade är att det går utmärkt att prata svenska... i Sverige. Samma sak med engelska, egentligen. Unga människor förstår, men lite äldre verkar mest tycka att man är ett roligt, exotiskt inslag. Det får jag tåla, tycker jag. Dessutom förde faktiskt en kvinna i bastun ett samtal med mig på finska. Jag vet inte riktigt vad jag sa, inte så mycket alls förmodligen, men hon tolkade det visst som att det var läge att ösa på mer vatten på de glödande kolen. Usch! ;)

Centrum var som Stockholm, men vagt ryskt.


Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Briljerade du inte med viktiga kunskaper, såsom parasta ennen, ei saa peittää och andra viktiga finska meningar? ;-) Eller moi. Det är i alla fall uttalbart. ;-D

2010-11-02 @ 09:03:23
Postat av: Kaprifol

Såklart! Jag sa "moi" flera gånger. Tycker att det är ett sött litet ord. :)

2010-11-02 @ 14:44:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback