Lübeck

Efter några dagar i Kiel, denna söta lilla stad, åkte vi till Lübeck som skulle vara en ännu finare stad och det var den. Det enda som möjligtvis går att ha emot Lübeck är att åtminstone stadskärnan känns som ett enda stort museum som nog fungerar bäst på sommaren. Att bo där vintertid med smala, vindlande isgator är nog inte så roligt. Som semesterstad är Lübeck dock fantastisk.

Gamla stan i Lübeck.


Jag rekommenderar varmt ett besök i ett av stadens sju höga torn (ett av dem, ett kyrktorn, fick man åka upp i) vilket ger en fantastisk utsikt över de vackra omgivningarna.

Utsikt över Mariakyrkan.

Det finns också stora möjligheter till klassisk tysk mat i gammaldags miljö. Rådhuskällaren och Potatiskällaren (Kartoffelkeller) var två spännande matställen mitt i centrum där man kan få sina "klösse" eller sin schnitzel med eller utan surkål för ett pris som är betydligt billigare än det mesta man kan äta ute i Sverige. Annat man kan göra i Lübeck, förutom att äta och gott och begapa arkitekturen, är att shoppa samt att besöka någon av parkerna och skogarna runt staden. De majestätiska, murgrönetäckta träden som finns överallt i Tyskland är väl värda att ta en närmare titt på. Allt är enormt, till och med lönnarna är jättestora. I ett område som vi tror kallades "Ritterbrook" fanns en riktig sagoskog där träden tilläts falla och ge boplats år insekter och andra djur. En bit från turiststråken, men väl värt ett besök.

Jätteträd i Lübecks skogar.


Grönskan tar över...


I Lübeck var det jag som hade valt boende, utan att riktigt veta vad jag valt. Så kom det sig att vi hyrde en halv vind av en familj som ägde ett högsmalt, kycklinggult hus i gamla stan, mitt i smeten. Udda, unikt och hemtrevligt.

Utsikt från vårt "Ferienhaus".


Spännande och plötsligt uppdykande konst!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback