Olivbullar

Jag har gjort olivbullar - den perfekta kombon av kanelbulle och... oliver! Underbara gröna oliver med sånt där gott, rött mojs i. De är naturligtvis inte sötade utan det är vanligt matbröd i grunden (ganska vanligt matbröd, det är lite yoghurt i degen) där degen fått jäsa en timma, sedan kavlats ut, olivfyllts och skivats. Därefter fick de stå 5-10 minuter och småjäsa lite innan jag gräddade dem i 10-15 minuter, 250 graders ugn. Goda!

Själva degen gör jag såhär: 1/2 paket jäst smulas ner i en skål tillsammans med 1/2 tsk salt och en skvätt olja. Sedan häller jag på 2 dl ljummet vatten och 1/2 dl yoghurt (gärna lite ljummen den också - blanda ner den i vattnet). Därefter degar jag ihop det med 6-7 dl mjöl. Det ska vara så pass mycket mjöl att man kan knåda ihop det hela till en hyfsat smidig deg. Sen ska det som sagt jäsa en timma och sen gör man som beskrivits ovan.


Kommentarer
Postat av: Kalle

Det där måste jag prova någon gång. Oliver är underskattat.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback