En enda lycklig idyll

Jag är förtjust i gamla revyer och annat i samma stil. Povel Ramels sånger till exempel kan jag kikna av skratt till. Visst, allt har inte åldrats lika väl, men klassiker som "Balladen om Eugen Cork" och "Var är tvålen?" står sig. Den första är en parodi av Evert Taubes evighetslånga sjömansvisor. Extra roligt blir det med påhittade sjöfartstermer som låter alldeles riktiga för en landkrabba: "När vakten hyvat tott, signalera' han: tvi blås! Då kapade vi slusken och lät pajsar'n gå i krås." Den andra sången, den om tvålen, är gospel om vikten av att använda tvål för "utan tvålen är du blott och bart en badande barbar". Min senaste Povel-favorit är "Varför är där ingen is till punschen?" där den gamla goda tiden får en hel del kritik, på ett humoristiskt Povel-sätt förstås. Handlingen är enkel: en man upptäcker till sin oerhörda ilska att hans punsch är varm och ger sig ut för att ta reda på orsaken. En resa som kantas av bedrövelse, minst sagt. :)

Youtube-länkar för ert höga nöjes skull: Eugen, tvålen och punschen.

Kommentarer
Postat av: T

Jättekul att lyssna på låtarna.. men jag önskar att "Naturbarn" hade funnits med också. En av mina favoriter. :-)

2010-02-27 @ 23:21:11
Postat av: Tomas Brandberg



Trevlig blogg, må jag säga. Får mig att drömma mig tillbaka till Chalmers, hum hum.



Jag har själv återupptäckt Povel Ramel sedan youtube fått spridning. Läs gärna min artikel (från 2007) om "Is till punschen"



http://www.captustidning.se/index_magazine.php?page=article&id=534



Många av Povels texter hör väl till en svunnen tid. Men Balladen om Eugen Cork är ju fortfarande genial, klart bättre än Taubes "Möte i monsunen" som den ju är parodi på. Just passagen med de påhittade sjömanstermerna är briljant, lustigt att den inte spelas oftare. Har någon sett till "Torstige bröder" på youtube?

2010-08-16 @ 13:25:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback