Kattfisk

Blaufish har börjat lägga upp egna Youtube-klipp som ska illustrera hans blogginlägg. Det var praktiskt t.ex. när han hade skaffat en ficklampa med två olika lägen och ville förklara för andra geocachare och teknikintresserade hur det såg ut när han lyste i skogen med lampan inställd på de olika sätten. Filmklippet är naturligtvis väldigt illustrativt om man googlar på just den lampan, vill veta hur den lyser och hittar klippet (som någon gjorde!), eller om man läser blogginlägget och ser filmen i samma veva.

Däremot, att se enbart klippet taget ur sitt sammanhang kan nog bli smått obegripligt, för det är ju inte meningen att ses så. Jag försökte förklara för Blaufish att filmen där han går runt i skogen och lyser är lite som filmerna om Maru, en av de stora stjärnorna på Youtube. I dessa är det inget pålagt ljud, man hör på sin höjd lite fotsteg och sådär, som i Fiskens ficklampsfilm. Filmerna brukar handla om att Maru går runt lite, kryper in i något eller bara är. Han har många miljoner tittare, alla stormförtjusta. Jag tyckte alltså att det var en väldigt bra liknelse, men det är ju lite svårt att få det att låta som en komplimang när jag jämför någon med en katt... Detta är alltså Maru. Detta är min favoritperson som utför vetenskapliga tester i skogen. Kanske finns det skillnader, men filmtekniken och känslan känns igen. :)

Kommentarer
Postat av: Mhwc

Fina felstavningen. "... hade skaffat en flicklampa med två ..."



Jag skrattade gott och länge. :)

Postat av: Kaprifol

Det lät ju onekligen lite roligt, men jag har ändrat det nu.

2010-12-02 @ 21:15:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback