Typ diagramtyper

Jag skulle blogga om typ diagramtyper och då tänkte jag speciellt på en sort: den semistrukturella flödeskartan. Den känner nog ingen till, men det beror på att det bara finns en enda här i världen (två med den här under) och fler lär det nog inte bli. Den är en kombination av följande: flödesschema, mind map och lite allmän uppmärkning av saker och ting. Dessutom har den goto, denna ökända programmeringskonstruktion. Justja, den är lite logikträd också, bara lite. Den ärver det från sin farmors sida, eller så. ;)

 

Den karta jag gjorde började som ett flödesschema som skulle beskriva en prototyp som skulle konstrueras. Jag kom på att det kunde göras på flera olika sätt och började grena ut den som ett träd där det mest troliga valet av implementation fick en egen färg. I ett flödesschema beskriver varje nod (kolla på den där Wikipedia-sidan ovan, där är det tydligare) ett villkor som kan vara sant eller falskt, men i trädet som växte fram fanns det noder som beskrev den omkringvarande miljön, verktyg som behövdes och sådant. Miljön fick parenteser runt sig och verktygen röda bubblor, speciellt om de skulle paras ihop med något annat. (Ibland blev det tvärtom också.) Sådant som behövde förklaras närmare fick siffror med förklaringar vid sidan om. Extra viktiga saker fick omges av moln. Goto:na skulle nog mest förenkla det hela, men precis som i kod blev det mer tvärtom. (De blå strecken är nån slags markörer för... det är valfritt. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback