Uvkul!

Vissa saker är bara roliga för att de upprepats tillräckligt länge och för att det bara är en liten skara personer som förstår skämtet. När jag pluggade datateknik och åkte på den årliga konferensen Datatjej hörde det till (fast jag tror att de slutade med det) att några lustigkurrar (olika varje gång) ställde sig upp och drog "hundgycklen", några vitsar om hundar, ungefär såhär: "-Det var en spetsig hund du har. -Ja, det är en spets. -Haha, jaha, men titta där då, visst sitter det en hund i bilen? -Ja, det är en taxi! En tax i. Hahaha!" och så vidare.

Jag och
Fisken har uvskämten istället. De förtjänar att delas med världen och han har redan försökt förklara konceptet för sina jobbarkompisar. Det gick visst sådär. Uvskämten är lite interna. :) Det började med att vi satt på det där trevliga matstället i Botaniska Trädgården i Göteborg och åt något gott. Det var sommar och vi satt på uteserveringen där de tydligen hade problem med fåglar som gjorde vad som helst för att sno åt sig gästernas mat. Som fågelskrämma hade personalen satt upp en stor plastuggla, en berguv närmare bestämt, som hade en lite löjlig uppsyn och som vickade med huvudet hit och dit. Några gäster vid bordet bredvid spekulerade i om uven styrdes av en AVR-mikroprocessor (gäster i min smak!), men vi trodde snarare att huvudet bara rörde sig i vinden. Fåglarna verkade inte nämnvärt rädda för den iaf.

Hur det nu kommer sig så säger någon av oss något i stil med "Bättre en uv på restaurangen än tio i skogen!" och sen är det igång. "Uvroligt, hörru!", "En uv gör ingen sommar", "Tiden är uv led!" etc. Ju mer långsökt desto roligare, blev devisen. När vi kommit hem efter en dag i Botaniska och jag nästan lyckats glömma uvarna smickrar Fisken genom att kalla mig uvsnygg eller nåt i den stilen och det är förstås hysteriskt kul, just då. Det som är illa är att vi fortfarande håller på. Det går inte att stoppa. :)

På denna varcka plats frodas även dålig humor! ;)

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Påminner mig om gymnasiet, när en kompis och jag alltid sa att vi skulle vara molariskt (som mol i kemin) stöd till varandra. :-D Vi fick sluta med det efter ett tag, för risken fanns liksom att vi skulle börja tro att det hette så på riktigt.

2009-11-15 @ 20:36:17
Postat av: Kaprifol

fniss Det är faktiskt klockrent. På min gymnasieskola tycker vi naturare att det var jättekul (uvkul?) att säga "Avocados konstant" istället för Avogadros. Att uttala Euler som (oljiga) Oljer var också roligt. ;)

2009-11-15 @ 22:50:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback