Fläckkod

Streckkod är inget bra ord för det antyder att en streckkod måste ha streck sådär som EAN-13-koderna på varor i affärerna har. Tvådimensionella streckkoder har inte streck, de har fläckar. Jag har ju visat sådana koder förut, svartvita, fyrkantiga symboler med svarta och vita små fyrkanter i. För mig är det naturligt att de fläckiga är tvådimensionella och de med streck är endimensionella medan personer som inte är vana vid koncepten hävdar att både kodtyperna har bredd och höjd, alltså två dimensioner. (Jag nämner inte ens de runda streckkoderna här, men de är också tvådimensionella.)

Nu är det såhär: endimensionella koder läses i en led, tvärs över. Oavsett var i höjdled du läser får du samma svar. De är arrayer. Tvådimensionella koder läses inte "i linjen", de läses "i planet" ty de lagrar data i två leder och är matriser. Jotack, försök förklara det för nåns mormor. För att göra allt så mycket enklare tycker jag att vi börjar kalla tvådimensionella streckkoder för fläckkoder istället. Det är mycket mer logiskt. Är ni med mig på detta? :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback