Grekiska biffar

Det här blev ovanligt gott så jag tänkte dela med mig av receptet medan jag fortfarande kommer ihåg vad som var i. Ta saltmängden med en nypa salt - jag mäter aldrig utan häller bara på. Ta så mycket eller lite salt som du själv brukar ha till färs (speciellt om du vill byta ut blandfärsen mot något annat, kanske ett vegetariskt alternativ). Detsamma gäller gräslöken - ta den mängd du vill ha. Receptet räcker till mig och Fisken eller minst tre andra. ;) Sås och tillbehör kan varieras som man vill. Kanske tsatsiki är fint till? Vill du välja en finare fetaost för att göra det mer grekiskt så går det också, men den enkla osten vi använde smakar lagom mycket och är god i biffar. Smaklig måltid!

Grekiska biffar som Blåfisk vill ha dem

400 gram blandfärs
Ca 1/2 tsk salt
Något kryddmått svartpeppar (efter tycke och smak)
Ett litet (centimetertjockt) knippe gräslök
Ett paket Eldorado salladsost (eller annan ful-feta :)
1 gul lök
2 msk olivolja
1 skiva ljust morotsbröd utan kanter
Ca 1/2 dl mjölk

Sås: 2 dl gräddfil med klippt gräslök (valfri mängd) ihoprört och avsmakat med lite rosépeppar
Tillbehör: Quinoa (gör som det står på paketet), 1 röd paprika + 2 gula (att hacka och snabbsteka)


Gör såhär:
Smula ner brödet i mjölken och låt svälla. Rör om så att det blir en smet. Ta mer mjölk om det blir svårt att röra om. Hacka lök och ost i så små bitar att det går att ha dem i biffar (ju mindre desto bättre när det gäller löken). Klipp gräslöken fint. Blanda ihop bröd/mjölk-smeten med färs, hackad lök, klippt gräslök, hackad salladsost, salt och peppar. Forma till biffar och stek i olja - några minuter på varje sida tills de är ljusbruna och genomstekta. Serveras med quinoa och stekta paprikabitar. Gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback