Ta betäckning: Obloggat!

Det där med vilka ord som finns och inte finns med i mobiltelefonernas SMS-ordlistor, det har diskuterats en hel del på nätet och i media och det är väl egentligen ett ganska gammalt samtalsämne. Hursomhelst, lite märkligt är det allt (var ordlisteskaparen ett script som fick sitt ordförråd från IRC, eller hur var det egentligen?). Sedan ställer jag kanske högre krav än andra på vilka ord jag vill ha med. Här kommer jag att lämna ut mig själv och bjuda på "Mina ord". Inte alla, för det rör sig om hundratals varav de flesta är namn på platser, personer eller annat som man förstår att en ordlista inte kan innehålla. Av övriga ord ska ni nu få ett smakprov. Varsågod, blanda och mixa följande ord och ni har skapat ett av mina SMS! :)

De tio underligaste: betäckning (som i "Ta betäckning!"), binge, booleska (variabler), flådd, fräser, löja, orakade, pantalonger, Feierabend (ledigheten när jobbet är slut för dagen), blörk (ett uttryck för avsmak)
Tio nyskapande: kluppit (närkingska för "har klippt"), obloggat (fantastiskt ord), osmarton, ny-yogad, plinga (ringa upp någon på Skype), voica (föra ett Skype-samtal med den man har plingat), spårisar (spårutskrifter eller spårvagnar), ./ (eh, ja det är en sökväg skriven i ett SMS. Varför? Ja, ibland måste man), cachandet, aktig (en ändelse som behövs i varje ordlista)
Tio sådana som borde finnas:
ärtsoppa, blogg, flingor, eremit, gympa, GPS (tycker nog Fisken), kanin, nördiga, yoghurt, chips

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Å, kluppit, det sa alltid min mormor och morfar. Min mobil vägrar att inse att mobilen är ett ord. Det hjälper inte HUR många gånger jag övertygar den om att detta ord faktiskt finns; den opponerar sig ständigt ändå. Dessutom tycker den att 'det' bara kan stavas mer stor bokstav. Störande mobil! ;-D

2008-10-04 @ 21:50:15
Postat av: Karl

Jag hade inte hört talas om ordet "Feierabend". När jag såg det tänkte jag, innan jag läst förklaringen, att du lagrat en felstavning av filosofen Paul Feyerabend, som är känd för idén att det inte finns någon allmängiltig vetenskaplig metodologi.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback