Var är tvålen?

Idag fick jag konsultera min lilla röda logikbok som jag inte använt sedan jag var en mycket färsk teknolog. Jag behövde nämligen ta reda på vad det innebär att definiera en modell för en formel. Det är väl iofs något som inses lätt, men jag tyckte att det vore trevligt med en enkel definition på svenska som komplement till den i kurslitteraturen till logikkursen jag går just nu. Nåväl, jag slog upp det och... hittade en tvål! För modeller används ibland beteckningen A skrivet i en gammaldegs kursiv stil så att det ser ut som en tvåa och ett stort L efter varandra. På engelska kan det skämtsamt läsas som tool (two L) och på svenska blir det tvål (två L). Jag minns att det där var jättelustigt, men på en skala, hur roligt är det egentligen att kalla en matematisk symbol för tvålen? "-Finns det någon bra tvål till den här formeln? -Vaddå, är den smutsig eller?" *fniss* Ok, lite kanske. :)

Kommentarer
Postat av: LadyFrost

Tvålen finns på Lush-affären i Gränden-gallerian! Det finns hur mycket fantastiska grejer där som helst - vad sägs om vår nya handtvål som luktar pepparkaksdeg, eller enorma badbomber med choklad och vanilj? Det är en godisaffär för kroppen, liksom! På det bra sättet!

Postat av: Tagge

Verkligen ett märkligt sammanträffande.. att det i båda språken blir ordet tvål.

2008-11-13 @ 00:08:27
Postat av: Kaprifol

Pepparkakstvål låter ju helt fantastiskt. Måste testa!



På engelska blir det tool (verktyg) och det är ju mycket begripligare, men det är lustigt att det blir ett uttalbart ord med betydelse på båda språken. :)

2008-11-13 @ 09:13:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback