Hello Cobol!

När det är tentaperiod dammsuger alla studenter. Sedan börjar de att sortera sina plastpåsar efter färg och storlek och därefter tar de långa skogspromenader, eller hur? ;) Tentaflykt är ett känt begrepp och kanske flyktar jag också när det är mycket att göra på jobbet... fast jag flyktar efter arbetsdagens slut och då må det väl vara hänt. Bara man inte försummar något viktigt så tror jag att det kan vara nyttigt att koppla av och tänka på något helt annat ett tag. Då blir det lättare att ta tag i det där viktiga sen. Den senaste tiden har jag "flyktat" med träning, men nu är jag som ni vet förkyld så då fick det bli bakande av smulpaj istället och sist med inte minst: en ny hobby. Det finns så mycket jag vill lära mig som inte har ett dugg med mitt jobb att göra: historia, franska... Jag vill läsa skönlitteratur och sortera pappren som ligger under soffbordet.

Det jag vill extra mycket och som jag bestämde mig för idag är dock något helt annat: Jag ska återerövra programmeringen! Såhär: Innan jag började plugga var programmering en hobby för mig, men nu förknippar jag det så mycket med plugg och jobb att det inte är lika roligt att syssla med det på fritiden längre. Men hörni... Jag har löst problemet! Grejen är att jag ska koda i ett språk som jag inte kommer att syssla med i jobbsammanhang, någonsin. Visst är det bra? Sagt och gjort, från och med ikväll är jag
COBOL-programmerare!

Kl 23:00 kompilerade mitt första "Hello world!" Yay! "När börjar du få fjäll?" undrade Fisken. Han tror att det bara är dinosaurier som kodar i COBOL, detta anrika språk från 1959. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback