Sommarplatser

Jag får tacka och buga för alla fina göteborgstips som jag har fått. Det finns onekligen mycket att se här i stan. Jag är ju lite halvturist som bor här på somrarna, men inte annars. De mest vilsna turisterna kan jag peka till rätt spårvagn, men någon riktig koll på stan har jag sannerligen inte. Därför är det utmärkt med lite tips och råd om vilka platser som är sevärda. Nu i sommar hålls "Göteborgs lustgårdar", en stor trädgårdsutställning, på ett flertal platser. Botaniska har jag förstås varit i, men jag har ännu inte besökt de andra delarna av utställningen. Det kommer, men jag vill gärna göra det en solig dag så att alt fint kommer till sin rätt. Sedan håller jag med Kaprifol den äldre om att hamnen med alla de stora fartygen och maskinerna är en sevärdhet i sig. Göteborg är ju inte bara Nordstan och Haga utan först och främst en stor hamnstad. Haga är förövrigt en av mina favoritplatser. Tydligen är det väldigt inne att bo där nu, i de mysiga gamla träkåkarna, nära till alla fik och småbutiker. Antar att det håller på att bli Gbg:s motsvarighet till Söder i Stockholm. Ett liknande fint område är Majorna som jag också har fått tips om. Jo, det är vackert, speciellt uppe på höjderna så att man har utsikt över stan. Som sällskap till en geocachare får man se många utkikspunkter... :)

Här kommer mina egna göteborgstips till er:
  • Delsjöområdet - naturskönt och perfekt för korta och långa vandringar. Se upp för Getryggen bara, en bergsrygg som brukar trötta ut mig rätt mycket. ;) (Jag har fått tips om Vättlefjäll som ska vara något som liknar Delsjöområdet, det ska förstås testas.)
  • Slottsskogen - lite turistigt kanske, men en mysig stor park där man får dela fikabord med påfåglar. :)
  • Kössö - skärgården, särskilt den södra, är lätttillgänglig men bjuder ändå på gammaldags, mysigt öliv. Just Kössö är en liten ö där det enda tillåtna transportmedlet är skottkärra. Vandra gärna genom skogen till den bortre sidan av ön och prova den lilla stranden där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback