Jag minns Köpenhamn

Jag tänkte att jag skulle sammanfatta besöket i Köpenhamn och visa lite bilder nu när jag har piggnat till, några dagar efteråt. Det var minst sagt en hektisk resa med massor inplanerat och det hela gjordes inte lättare av att det var 25-30 grader varmt, men roligt hade vi. Fisken ägnade sig åt att geotagga allt han kom åt så att våra äventyr kan följas i bildform på en karta. Titta här. Det ser ut att vara många foton, men sanningen är att det finns mer än 700 ytterligare bildbevis på vad vi hade för oss. Fotosemester alltså, vi utklassade nog ett flertal av de japanska turisterna där. ;) Hursomhelst, jag hade märkt ut allt jag ville se på en karta och på vägen till de olika platserna tog vi geocacher och åt glass. När Fisken ville cacha och glassa lite extra gick jag på konstmuseer. Det statliga visade sina samlingar på ett pedagogiskt sätt: olika epoker och inriktningar förklarades med korta texter på väggarna. Det roligaste var att på sina ställen kunde gamla verk få samsas med moderna inom ett visst tema. Det bröt av och piggade upp. Det andra museet jag tittade in på var ansedda skulpturmuseet Glyptoteket där jag nog skulle ha behövt några dagar istället för en timma. Vill man frossa i marmorskulpturer och/eller se vad de gamla grekerna hade för sig så är detta sannerligen det rätta stället.

Skulpturer överallt, inte bara på museum! Här på Marmorkyrkan.

I övrigt var det själva staden och dess byggnader som var det intressanta att se. Innerstaden är ett stort område, mycket pampigt och fullt med statyer, monument, fläckfria parker, ståtliga slott och ja... turister. Bäst var nog Botaniska Trädgården där vi vågade oss allra högst upp i palmhuset (två höjdrädda stackare i en vinglig trappa), den fina och svala slottsparken vid Rosenborg samt Runde Tårn med den storslagna utsikten. Fästningen Kastellet var också en upplevelse. Där vandrade vi runt på vallarna vid vallgraven och såg både sothönor och en lat häger som såg lite högfärdig ut. :) Där fanns också statyn Gefion, väl värd ett besök. Den föreställer en fornnordisk gudinna som ursinnigt manar på ett spann med tjurar som plöjer marken framför henne. Den ska ses "live", foton gör den inte rättvisa.

Gefion och hennes tjurar, mitt i fontänen

Efter att ha sett innerstaden samt det område där vårt hotell låg var det dags att se det riktiga Köpenhamn tyckte vi. Allt var på något sätt för fint, lite som i de filmer där det visar sig att alla är robotar eller att staden är en simulering eller något i den stilen. Alla såg välstädade ut och allt var rent och snyggt. Det kändes inte riktigt som en stad. Inte för att man ska klaga dock, nära stället där vi bodde fanns en park alldeles vid vattnet och därifrån kunde vi - ätandes våra frukostwienerbröd - beskåda de stora företagens skrytbyggen till synes helt i glas. ...men vi ville se det riktiga Köpenhamn. Sagt och gjort, vi stack till Christiania. Där var husen lite mer färgglada och slitna, de politiska slagorden på väggarna fler och antalet personer med dreadlocks flera än i resten av staden. I övrigt gjorde även denna stadsdel ett rätt gulligt intryck. :) Inte ens näst sista kvällen när vi irrade iväg långt ut mot var-vi-nu-var försvann känslan av mysighet. Det är väl bara att erkänna: Köpenhamn är en fin och lugn stad, iaf för oss turister. :)

Ett fyrskepp i Nyhavn, populärt restaurangstråk

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback