En natt som denna

När jag var på väg hem upptäckte jag att det för första gången på länge var relativt ljust ute. Kanske var det för att jag slutade tidigare än vanligt (i normal tid, utan nattlabb), men det kan också vara så att det håller på att bli vår. Himlen var dovt gråblå på sina mörkaste ställen och genomskinligt blekaprikos vid horisonten. En perfekt februarihimmel med nymåne och nattens första stjärnor.

Jag kom att tänka på att jag alltid har varit intresserad av astronomi (ja, astrologi också i viss mån) och i späd ålder slukade alla böcker om stjärnor och planeter som jag kom över (förutom "Astronomisk almanacka", den var jag för ung för). Jag såg fram emot att börja på gymnasiet, för där kunde man läsa astronomi som tillval hade jag hört, men när det väl var dags valde jag programmering istället och det var ett bra val det också, skulle jag tro. Nu i efterhand tänker jag att det nog vore dags att ta upp astronomin också. För tillfället är det mycket annat så jag mjukstartar med att läsa "Rymdväktaren" och titta på månen. Sen får vi se om det blir några djupare studier. :)

image266

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback