Datoriseringen av allt

Förutom att vara labbassistent och köra GUI-tester är det även meningen att jag ska läsa artiklar, vetenskapliga sådana, inte de i lokaltidningen. Nå, idag var det på tiden att jag satte igång på allvar med det där. Jag hittade "Pervasive Computing" som verkar vara rätt tidskrift för mig. Senaste numret handlar i och för sig inte om något jag sysslar med, men det är nog så spännande ändå. Det handlar nämligen om elektroniska implantat, datorer du har inbyggda i dig själv. Det är lite Star Trek och Borg-kollektivet över det hela. Mycket fascinerande.

Nå, gamla nummer handlar mer om sånt jag sysslar med: Små märkliga "datorer" du alltid har med dig och hur de kommunicerar med varandra. Vad tidskriften handlar om i stora drag är hur "datorer" (och då menar jag även mobiltelefoner, handdatorer och annat smått och gott) kan vara precis överallt och ändå inte märkas, bara göra nytta. Jag tycker att det är en trevlig, men samtidigt lite otäck tanke detta, att datorisera allt och alla. Kanske är det för att jag har sett "Serial experiments: Lain" för många gånger (min favoritanime). Den utspelar sig i en framtid då pervasive computing är ett faktum. Ni som sett animen känner säkert till en bild då huvudpersonen Lain befinner sig på ett fullsatt pendeltåg där alla (utom hon själv) bär minst en mobiltelefon, handdator eller liknande. I det dunkla ljuset ser man skepnaderna av personerna, men mest ser man dioderna från deras tekniska prylar... och så ser man Lain, helt utan dioder. Hon sticker ut. Ibland tänker jag att det skulle vara skönt att vara helt datorfri för en dag, men det skulle vara svårt. Tror ni att jag skulle klara det? Skulle ni?

Nu undrar jag bara...
  • Alltså, visst får man kolla mailen under sin datorfria dag? Det får man, va? ;)
  • Vem Lain egentligen är. Jag har sett animen två-tre gånger och vet fortfarande inte.
  • Om animetittande kan vara ett godtagbart komplement till artikelläsande. ;)
  • Om det finns någon bättre översättning till "pervasive" än genomträngande. Jag förstår ju hur de menar, "överalltvarande", "som är en del av allt", men genomträngande låter lite som "en genomträngande stank av vitlök" eller "ett genomträngande oväsen". Mina datorprogram ska inte komma där och tränga sig. ;)

Kommentarer
Postat av: blaufish

Lexin:
English entry word

pervasive
Swedish translation

genomträngande; genomgripande (adjektiv)

Dictionary.com har som vanligt en många intressanta exempel. Intressantast: "adj.
Having the quality or tendency to pervade or permeate: the pervasive odor of garlic.". Dvs din tolkning var helt rätt :)

Postat av: cos

spelar det egentligen någon roll vem lain egentligen är? så länge hon är så söt i nallepyjamasen?

2008-02-27 @ 00:17:25
URL: http://berattarladan.blogg.se/
Postat av: Kaprifol

Fisken: Jag kikade faktiskt lite på Dictionary.com innan jag vågade uttala mig. Den bekräftade mina farhågor och gav mig det läskiga exemplet med vitlöken. :)

Cos: Faktiskt! Det kanske räcker så.

2008-02-27 @ 08:14:15
URL: http://kaprifol.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback