Labbass i hörnet

Jag tog några dagars bloggpaus härförleden. Det var inte meningen egentligen utan berodde på blogghotellet där min blogg bor. Jag kom lite av mig av pausen och valde därför att inte hitta på något utstuderat aprilskämt detta år. Lika bra det kanske, folk är ju fortfarande småupprörda över att jag inte menade allvar ifjol då jag skulle ta mitt pick och pack och sticka till Stockholm för att bli webbdesigner innan IT-bubblan sprack (och sova på goda vänners soffor tills jag blev miljonär)... ;) Hursomhelst är det april nu. Någon snodde en timma från mig och Fisken under helgen alldeles innan Fisken skulle åka hem. Det var lite ogint, tycker jag. Nu ligger dygnet en timma snett och man måste kravla upp i ottan medan morgonfåglarna sitter och skriker i träden. Hmpf. :) Den här morgonen var det lite extra tidigt, kändes det som. Det var nämligen kodafton igår (med mig som laborant, faktiskt) och blev en smula sent.

Förresten, känner ni till företeelsen "labbass i hörnet"? Jag tror inte att det är ett vedertaget begrepp, men när jag var en ny liten student märkte jag att vissa föreläsare hade med sig någon av sina labbassistenter eller någon halvung doktorand som var lite allmänt behjälplig med det tekniska, bar en bunt papper och lyssnade på föreläsningen. Jag tyckte att det var lite lustigt och ja... kanske inte det mest prestigefyllda jobbet här i världen att vara labbass i hörnet. :) Men vet ni, nu vet jag bättre. Den som följer med har ofta ansvar för något annat viktigt kursmoment och är där för att studenterna ska se att den finns. Labbass i hörnet är också i vissa fall den som kommer att föreläsa i framtiden och kanske ta hand om hela kursen en vacker dag. Jag förväntar mig alltså lite beundrande blickar och några "Åh!" och "Wow!" när jag assisterar på en labbförberedande lektion imorgon, bär papper och demar lite testkod. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback