Var sak har sin tid

Jag har hämtat ut mitt nya ID-kort och är nöjd med hur det ser ut, även om jag forsätter att hålla fast vid min teori om varför det tar så lång tid att skapa ett sådant kort. Det är såklart bildbehandligen som tar tid! De måste sudda ut de trevliga dragen, förstärka de otrevliga och lägga konstiga skuggor över ett från början rätt ok foto innan det platsar på ett ID-kort. Målet verkar vara att alla ska se ut som en fara för samhället, varför vet jag inte, men det måste ju vara nån sorts konspiration bakom det hela. ;)

Dagens disclaimer:
Jag mår utmärkt  och har inte gått och blivit eremit. Visst tvivel har uppstått då jag har gått ur ett antal möten i min datorförenings konferenssystem. Jag gillar er och vill fortsätta hålla kontakten, men jag har inte tid att hänga i forumet så mycket som förut, helt enkelt. :)

Kommentarer
Postat av: ozamosi

Jag har en teori om varför passfoton år 2007 är svartvita och inte ens i VGA-upplösning: det är praktiskt taget omöjligt att få tag på kameror som kan ge så dåliga bilder nuförtiden, vilket gör att det blir lättare att kontrollera giltighet - ser man någon som helst likhet mellan passbilden och personen framför sig är det helt uppenbart en förfalskning.
Att ta bort trevliga drag och lägga till konstiga skuggor måste vara ett annat steg i den här kampanjen.

Postat av: Kaprifol

Haha! Så är det förstås! :) Den här gången var det dock ett bank-ID-kort det gällde och där får man iaf ta fotot själv och slipper vifta på öronen, titta i kors och allt annat som man måste göra på passfoton. Jag bävar inför att skaffa ett nytt pass, bäst att stanna inrikes istället...

2007-09-21 @ 20:47:36
URL: http://kaprifol.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback