Rita träd upp-och-ner

Jag jobbar med träd, det är vad jag gör, för er som undrar. "Träden" är grafer, en sorts diagram ungefär. Jag sysslar med två sorter, en sort som beskriver problem och deras orsaker och en annan sort som beskriver orsakerna och deras lösningar. Idag slog det mig att det skulle bli så mycket tydligare om jag använde orsaksträden för att visa en typ av problem som jag jobbar med. Det passar den här sortens problem och deras struktur, det blir helt enkelt lättläst och fint. Jag har all data insamlad nu och ordnad så att jag vet vad som hör till vilken del av trädet, men det svåra är att rita upp det. Inte själva ritandet, det är lätt i Java, men att få allt att rymmas.

Det är ju inte jag som ritar, utan mitt program och det är som en treåring: ritar antingen allt pyttesmått i ena hörnet och lämnar tomma ytor, eller ritar så stort och utbrett att ritytan tar slut. Som ni ser på bilden består ett träd av löv där det ligger något lagrat och av förgreningar (där det också finns något). Mitt program måste hålla koll på var det ska rymmas ett stort delträd och var det bara finns små löv. Har det inte koll så kanske inte delträden får plats, eller så kläms allt ihop i ena änden av bilden och lämnar en massa fult tomrum på andra sidan. Sånt gillas inte.

Som det ser ut just nu så består "ritandet" av listor av koordinater som visar var programmet vill placera ut löv och delträd. Sen ska det bli riktiga bilder av det, fast inte som den under... bara nästan. :)

image184
Datorfolk är konstiga, vänder träden upp-och-ner. ;)

Kommentarer
Postat av: Helena

Åh, vilken söt illustration och bra beskrivning av träd! Jag blev tvungen att le lite! :)

Postat av: Kaprifol

Tack! Kul att mitt träd kunde vara till glädje. :)

2007-09-19 @ 08:42:53
URL: http://kaprifol.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback