Resistance is futile?

Jag har hamnat i en hönan-eller-ägget-situation. Ni vet, utan höna inget ägg - utan ägg ingen höna. En del av mitt program ritar nämligen upp ett grafiskt gränssnitt genom att först placera ut textrutor och liknande och därefter ropa på parsern som plockar fram data att fylla textrutorna med. Nu kan parsern även konstruera träd och ge ifrån sig listor över vad som ska finnas i träden och var på skärmen de olika delarna ska placeras. Problemet är att grafikritaren vill veta hur trädet ska se ut innan den har fått något träd från parsern. En omdesign känns nödvändig här. Ställ inte ens frågan varför i hela friden jag låter en parser (datautplockare) konstruera träd också, när den stackaren borde ha fullt upp med att plocka ut data. Den jobbar dubbelt, det bara blev så. ;)

Dagens låt är "Harsh generation" av Grendel. (Den är så bra att jag ska försöka låta bli att lyssna sönder den som jag annars gör med all bra musik.) Tänk vad mycket fint last.fm bjuder på. :) Jag kunde dock inte låta bli att dra paralleller till mig själv när jag lyssnade på den... Det handlar om cyborgs (hybrider mellan människor och maskiner för er som har sett för lite Star Trek och dylikt) och lite robotifierad kände jag mig allt när jag på eftermiddagen plötsligt vaknade efter flera timmar av vad som nästan kan klassas som
hack-mode (det tillstånd som brukar kallas för flow av effektivitetscoacher och liknande folk).

Ja, hjälp vad man utsätter sig för. Nej, nu ska jag verkligen ta det lugnt och gå över till Vic på lite te och eh... två timmars processprogrammeringslabb. :)

Kommentarer
Postat av: Blaufish

Det kan ju finnas fall då man av exceptionella skäl väljer att göra "do everyZing!" funktioner, typ om man skall iterera över enorma datamängder och man ser att prestandan blir mycket högre vid en iterering...
Vi kan ju lossas att det fanns sådant tänk bakom den lite virriga designen ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback