Min fruktade formel

Man ska aldrig säga aldrig, men jag trodde då inte att jag en vacker dag skulle ha någon form av arbete som innebar att jag använde mig av satslogik. När någon har skrivit dålig kod som det finns en sårbarhet i beror detta på en massa olika orsaker som relaterar till varandra på olika sätt. Man kan säga att man får ett slags komplicerat uttryck (som en formel, typ) för hur sårbarheten har uppstått. Detta uttryck kan man skriva om med hjälp av logiska regler och det är vad jag sitter och gör just nu. Först gjorde jag tabeller med ettor och nollor, men det blev oöverskådligt så jag skrev lite satslogik istället och blev sedan osäker på om det stämde (det gjorde det, visade det sig sen) så då ritade jag binära träd med små figurer (frukter!) i noderna, vilket jag tycker är betydligt lättare att hålla ordning på än siffror och bokstäver. Då blev det ett fint litet uttryck av det hela. ((Äpple och apelsin) eller (äpple och banan) eller (päron och apelsin) eller (päron och banan)) är lika med ((äpple eller päron) och (apelsin eller banan)). Fy, jag är en obotlig icke-teknolog. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback