I sakta mak

Mitt nät laggar som vanligt och det känns som om all inspiration att blogga bara försvinner. Kanske är det webbradioabstinens jag lider av? Vad som egentligen står på har jag inte förstått ännu, även om jag har låtit Ethereal logga min nätverkstrafik. Den ser långsam ut, är den slutsats jag hittills har dragit. ;)

Idag hade jag det trevligt med mina nya uppgifter. Vad jag gör just nu är att jag sätter mig in i ämnet sårbarhetsmodellering, alltså hur man gör diagram som visar var det finns svagheter i datorprogram. Det finns andra sorters diagram också, sådana som visar hur man rättar till det som är fel. Alla dessa diagram kan samlas i en databas så att programmerare kan ha dem som referensmateriel och undvika misstag. Det har skrivits en del om det där och det är sådant jag läser för tillfället. Sedan är det meningen att jag ska bidra på något sätt, hitta en liten del av detta område där jag känner att jag kan göra nytta. Jag fick två idéer idag varav den ena nog är till mer skada än nytta och den andra kräver att jag rotar fram min gamla logikbok (som jag har gömt väl för att slippa hitta den av misstag, verkar det som ;). Jag skrev iaf ner idéerna i min lilla alma för att spara dem åt eftervärlden. Man vet ju aldrig. :)

Förövrigt tycker jag väldigt mycket om
såna här fina arkiv. Här kommer jag att tillbringa mycket tid i höst, tror jag. :)

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Huh, vad var det där för läskigt arkiv? Jag fattade ingenting. :p

Postat av: Kaprifol

Det är ett ställe där man kan söka på en massa sårbarheter i datorprogram (alltså fel som gör att går att hacka systemet, enkelt uttryckt). Min favorit är sårbarheten som heter CVE-2003-0715, för den har jag skrivit en lång och åbäkig rapport om. ;)

2007-09-03 @ 21:12:22
URL: http://kaprifol.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback