Detta måste redas ut

Nu har jag helg och jag tänker inte vara till någon nytta alls. Alldeles strax nu ska jag bänka mig framför Idol med en mugg björnbärste, sjunga med i de låtar jag tycker om och ha en luddig filt över fossingarna. :)

Först av allt tänkte jag dock dra lite nytta av er som läser min blogg. Någon av er måste rimligtvis äga en cylinderhatt, eller hur? Saken är den att Vic var här på fika igår och vi kom att diskutera hattar. Det slog oss att ingen av oss visste vad som gör att en cylinderhatt håller formen. Vad är det för materiel under den tygklädda ytan? Plast skulle kunna vara möjligt idag, men inte i gamla tider. Kartong är dumt i regnväder och det gäller även det mest kreativa förslaget vi kom på: tunt träfanér ("fast träet slår sig i regn och då blir den deformerad", tyckte Vic "...för att inte tala om hur fult det blir när färgen regnar av!" fyllde jag i). Läder? Knappast ståltråd. Vi har försökt att fråga Google, men nu frågar jag er istället. Vad får en cylinderhatt att hålla formen?

Kommentarer
Postat av: Busk

Filt, verkar det som. Antagligen stärkt på något vis.

2007-11-03 @ 00:23:23
Postat av: Kaprifol

Så måste det ju vara. Tack! (Fast en hög hatt i spånskiva med skinndetaljer vore ju fräsigare :)

Postat av: Fru Sunnanbo

Min cylinderhatt verkar vara tillverkad i något pappliknande material, eller möjligen något textilt doppat i lim eller så. Jag skulle nog tippa på att den inte tål regn i alla fall.

2007-11-03 @ 20:29:40
URL: http://frusunnanbo.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback