Vad jag gör

Vad det något jag lärde mig på den där entreprenörskursen så var det vikten av att ha ett hisstal, alltså en presentation av vad du jobbar med, så kort och koncist att du hinner berätta det under den tid det tar att åka hiss tillsammans med en blivande affärskontakt. Mitt exjobb lämpar sig inte alls för ett hisstal har jag kommit fram till, men jag gör ett försök att berätta vad jag egentligen sysslar med, mest för att jag själv ska förstå. :)

Jag sysslar med smartcards. Ett smartcard ser ut som ett vanligt plastkort, men det finns ett microchip i det så det blir säkrare och det ryms mer på det. På de häftigare smartcarden kan man inte bara lagra data utan även köra program. Det som diskuteras mycket just nu är om man kan använda ett smartcard som kombinerat bankkort och ID-kort, det ultimata kortet med allt på. Naturligtvis är det inte riskfritt och vad jag gör är att jag förklarar för den oinvigde hur smartcards fungerar och vad man behöver tänka på om de ska användas till identitetshantering.

Den praktiska delen av mitt exjobb går ut på att bygga en prototyp till ett identitetshanteringssystem för smarta kort. Det består av ett program som körs på kortet och ett som ska finnas i användarens dator. Meningen är att man ska kunna ha alla sina användarnamn och lösenord lagrade på kortet istället för att lagra dem på datorn eller skriva in dem på tangentbordet. När systemet är klart ska jag analysera och testa det på alla tänkbara sätt och vis och försöka upptäcka säkerhetsproblem som kan finnas i ID-lösningar för smartcards. Egentligen borde jag granska något annat system än mitt eget, men det finns inget. (Inget som vänder sig till privatpersoner och som jag får rota runt i, vill säga. ;)

Så, det är alltså vad jag gör: jag skriver om smartcards och "det ultimata ID-kortet", bygger ett litet system som hanterar personlig data fast på en enklare nivå för hemmabruk samt analyserar den här typen av lösningar för att se om de är något att ha och hur man ska göra för att undvika alla de vanliga säkerhetsproblemen. Det är vad jag gör. :)

Kommentarer
Postat av: erikx

Intressant!

2007-06-01 @ 11:21:40
Postat av: Mika

Vad jag förstår så är alla Smartcards-chip
guldpläterade.Guld har väldigt bra egenskaper
står emot oxid osv..Enda problemet är att guld
är mjukt(förutom att det är väldigt dyrt) dvs ytbeläggningen är väldigt känslig för nötning.
Nöts lite av ytskiktet bort kommer man få problem med kortet.
Dock vet jag att smartcardstillverkare utvärderar
ett helt nytt ytskyddsmaterial som kallas Maxfas.
Vilket har i princip samma egenskaper som guld,men
med skillnaden att det är mycket billigare och står
emot nötningen betydligt bättre än guld.
Beläggningen sker med PVD (Physical Vapour Deposition)dvs att materialet förångas i ett beläggningssystem och kondensen bildar sedan ett
tunnt lager över objektet.
EMV-Korten kommer bli standard om några år och utvecklingen inom chipkorten som du jobbar med är
mycket intressant.
Nu fi

2007-06-06 @ 01:09:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback