Hyllning till hårdvara

Det är roligt att skriva om smart cards från början, att förklara hur de funkar för en som inte vet och att få berätta om kortens innersta. Jag har fortfarande inte kommit över att det faktiskt finns en liten dator i det där pyttelilla chipet. Där inne finns förutom en processor även (små miniversioner av) ROM, RAM och EEPROM. Plötsligt kommer mina hårdvarukurser till nytta. Jag anade väl att de skulle göra det en gång. Det fanns alltså en hemlig plan bakom mina studier av hårdvara-mjukvara-humaniora (en kombination som är ovanligare än man kan tro). :) Förresten, kontaktlösa smarta kort har en inbyggd antenn och på engelska är nog antenn ett av de finaste orden jag vet: aerial. Det betyder eterisk också.

Goda ting som kommer av hårdvarustudier: Nöjet att få rensa ett EPROM genom att lysa på det med en UV-lampa, den goda lukten av lödtenn, det pyssliga i att avstudsa en tryckknapp*, små CPLD-chip som ser ut som chokladbitar, ljudet av en robot som går och det nördiga i att kunna peka på små elektroniska ting och säga att en sån har jag byggt. :)

* Om du trycker på en knapp kopplad till någon elektronisk pryl, t.ex. ett tidtagarur, kommer signalen från knappen att växla mellan 1 och 0, d.v.s. den studsar. Avstudsaren håller signalen stabil och det hör lixom lite till allmänbildningen att kunna bygga en, tycker jag. Det och att få plats med allt i en handväska. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback