GPshell i VC++Express

Tänk om man kunde koda Java i C++, då skulle det blir så mycket lättare att göra grafik... och titta, det kan man med jlib. Försöker att få det att fungera med VC++ just nu och bara jag kommer på var .h-filerna ska ligga så ska det nog gå bra.

Vet ni, jag har lyckats kompilera GPshell! Meningen är att min agent ska vara ett GUI (samt lite extrafunktioner) till det redan existerande GPshell. Man kan tycka att det är simpelt att bygga något om man har källkoden och en kompilator, men icke. Till slut gick det dock. Trial and error är en väldigt bra metod. :) Här kommer en liten manual för er som är nyfikna:

1) Ta hem VC++ Express (lättversionen av Visual Studio). GPshell är skrivet för Visual Studio och ville inte kompilera i exempelvis DevC++. (Det går säkert, men då får man nog skriva om en del saker.)
2) Blir förbryllad över att windows.h och liknande inte ingår i VC++Express. Det är mycket märkligt. :)
3) Ta hem Microsoft Platform SDK och plocka ut katalogerna Bin, Include och Lib
4) Skapa katalogen PlatformSDK i C:\Program Files\Microsoft Visual Studio 8\VC\ och lägg ovanstående där.
5) Öppna GPshells projektfil i VC++ och se till att lägga till filerna som finns i pcsclite-includes (följer med GPshells källkod), men döp om winscard.h för den finns redan i Platform SDK.
6) Lägg även till GlobalPlatform.h och unicode.h De ska ligga i katalogen GlobalPlatform i GPshell-katalogen. Allt krafs som hör till GlobalPlatforms källkod ska ligga löst i GPshells katalog vad du nu kallar den (förmodligen gpshell-1.4.0).
7) Du behöver dll:erna GlobalPlatform.dll, libeay32.dll, ssleay32.dll och zlib1.dll De som inte följer med GPshell:s och GlobalPlatform:s källkod kan följa med de färdiga versionerna av dessa program, eller så får du jaga rätt på dem på nätet. Lägg dem i gpshell-1.4.0
8) Får du kompileringsfel kan du behöva ändra #include <stdafx.h> till #include "stdafx.h" och liknande.
9) Om du kompilerar som "release" får du en fin exe-fil av GPshell i release-katalogen, men du behöver kopiera dit dll:erna för att de ska hittas.
10) Ta-daaah! Nu har du kompilerat ditt alldeles egna GPshell som du kan skriva söta tilläggsprogram till! Grattis! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback