Trevligheter

Soliga fredagar på våren är som sagt verkligen inte fel. Både bloggbesökare och datorfolk får sol i sinne. :) Jag har just varit på en exjobbsframläggning. Två gamla klasskompisar berättade om sin spellösning för digital-TV. Spännande, helt klart. Sen är det inte dumt att få lite tips inför hus man själv ska göra sin presentation när den dagen kommer.

Det gick fint med APDU-skickandet i förmiddags. Mitt kort, eller snarare simuleringen av mitt kort, kan ladda in ett litet program (en applet), välja att just den appleten ska köras och sedan skicka instruktioner till appleten som den utför. Nu ska jag bara lära mig att skriva lite mer avancerade instruktioner än de mest självklara. Ska försöka hitta en manual som visar vad just mitt kort i just denna miljö vill ha för form på det man skickar till det. Det har blivit många 9000 iaf ("Instruktionen utförd, inga fel uppstod").

Ska fortsätta ett tag till och sen smita iväg på fredagsfika i nystädade fina lokalen. Hjälp, vad snyggt de hade gjort! Vad bra för alla lunchare. Kanske ska förklara det här med lunchare när jag ändå håller på. Vi är alltså en studentförening för datorintresserade, men när våra medlemmar slutar plugga fortsätter de ofta att vara medlemmar. Detta gör oss till något så ovanligt som en studentförening med bara en femtedel studenter (lite drygt hundra stycken). :) Alla "alumnisarna" ser man inte så ofta, men de syns desto oftare i vårt konferenssystem ("forum" låter så banalt). Om man nu är en sån medlem som även dyker upp IRL ibland så kan man antingen starta ett projekt (bygga, programmera eller hitta på något annat med våra resurser), vara root (ta hand om vår imponerande serverhall som ser ut som hämtad från en sci-fi-film) eller vara lunchare och trivas i vår fina lokal (inte i serverhallen då, där är det mer häftigt är trevligt, utan i vår lilla datorsal Tilde med den mjuka soffan i). Ni hör hur trevligt vi har det, va? Jag är mycket stolt över att vara router... eh, jag menar ordförande, i denna mysiga datorförening. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback