Som en dröm?

Jag tittar på en spec för Drömprogrammet, för det är just vad det är. Skrivet i Java och lätt att dekompilera, hanterar känsliga data som det förmodligen kommer att lägga på något lättåtkomligt ställe, skickar sina känsliga data lite hit och dit, kopplar upp sig mot nätet, tar emot indata från användaren och skickar iväg saker och ting. Jodå, det är en dröm. En säkerhetstestares dröm. Jag kan på rak arm lista ett tiotal riktigt läskiga saker som det här programmet skulle kunna ställa till med.

Nu till problemet, det är min spec. :) Första utkastet till mitt agentprogram. Jag är en brainstorma - mindmappa - förkasta-person och nu ska här förkastas. Jag har alltså en massa ideér om hur programmet kan fungera nedskrivna och nu är det dags att utvärdera hur bra det här egentligen är. Tja, det finns som sagt en del saker att tänka mycket noga på. Jag menar, den kan ju inte slänga data omkring sig hursomhelst, hur skulle det se ut? :) Tja, det kan nog bli bra ändå om man bara tänker lite extra på säkerheten, men egentligen vill jag börja koda direkt på Lösning C (det här är B, den är lite bättre än A och båda är relativt genomförbara och finns ute i industrin i liknande former) den Stora Idén som ingen har förverkligat.... men jag tänkte att det var bra att börja med något som är fysiskt möjligt först. ;)

Dagens...
Fröjd för ögat: All vacker öppen-källa-kod
Sourceforge. Fortsätt för allt i världen, duktiga människor. Ni inspirerar! ("Kolla dom kodar Ada!", "Oj, kan man skriva så, vad smidigt... måste testa det.", "Vad gör den där egentligen? Aha, det där.")
Fröjd för smaksinnet: Jag har dragit ned på mitt fikande till att mest bestå av frukt och kaffe/te, men nåt återfall då och då må vara hänt särskilt i semmeltider. Dagens finfika, blev faktiskt en liten semla och en kopp hästakaffe (starkt!), det var ju extraerbjudande på mitt närmaste fik. :)
Fröjd för en fattig student: Jobb som ger gratis lunch. Ska dra iväg dit snart.

PS. Jag och Fisken har varit ihop i 10 månader nu. Det är värsta länge. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback