Så kan man ju göra

Jag sitter och repeterar saker och ting idag. Det verkar som om en del faktiskt har fastnat och går det inte imorgon så går det i juni, tror jag. :) Jag blev så glad igår, för jag upptäckte att jag faktiskt kan vara lite klurig. Det började med att jag och Fisken gjorde en pargrej: vi löste en liten tankegåta som nån på hans jobb hade mailat ut på skoj. Det gick ut på att man skulle skriva en swap-funktion utan att använda en temp-variabel. Oberoende av varandra gjorde vi varsin lösning som blev helt olika och båda funkade. Fisken mailade de båda till sin kollega och förklarade att den ena hade han gjort med hjälp av matte och den andra hade hans flickvän gjort "genom att rita röda och blå pluppar på ett papper". *s* Ja, men vaddå då? Det blir så grötigt med alla x och y hit och dit så jag ritade istället (x är röd och y är blå och sen ska man få dem att byta plats genom att addera och subtrahera och ha sig) och sen översatte jag till kod. Underskatta aldrig pluppar! *hihi*

Kommentarer
Postat av: Marx

Sweet! Klassikern för att lösa den där uppgiften är väl ett par XOR's om jag minns rätt, posta gärna era lösningar i bloggen, det låter intressant att läsa om!

Postat av: Kaprifol

Here you are!
Min (fast med stjärnor då om det är i C):
x = x + y;
y = x + y;
x = x - y;
x = -x;
y = y - 2x;

Hans:
*x += *y // x2 = x+y
*y -= *x; // y2 = y - (x+y) = -x
*y = - *y; // y3 = x
*x = *x - *y; // x3 = x+y - x

2007-03-14 @ 11:43:54
URL: http://kaprifol.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback