Den enda tabell du behöver

Himlen är glassbilsblå så jag ska snart ta mitt trekaffe och dricka det utomhus. Tänkte bara pausa med lite dagens...

Ramverk:
GlobalPlatform, ersättaren (eller botemedlet kanske? :) till OpenCardFramework. OCF verkade iofs kraftfullt, men nuförtiden är det visst GP man måste använda för att det ska funka med moderna kort. Hittils har jag bara kört det från GPshell, men nu håller jag på och skriver mitt egna lilla program som ska använda GlobalPlatform direkt. Förarbetet består av att läsa tjocka datablad med en massa diagram i. Jag tycker om såna.
Tabell: ASCII-tabell! Väldigt smidigt om man vill omvandla mellan olika talbaser eller lagra bokstäver som tal. Min första ACSII-tabll fick jag som stencil på gymnasiet (läste C++ som tillval på eftermiddagarna i fordonseleverns byggnad där det luktade motorolja) och den blev min förljeslagare. Så oerhört praktisk! :)
Samtalsämnen: På lunchen satt folk och pratade ekonomi och genetik och jag tänkte att det skulle bli en bra kurs om man bara hade en "säljig" slutkläm på kursnamnet: "ur ett samhällsperspektiv", "i användarperspektiv", "i flera variabler", eller jag vet "Ekonomi och genetik genom dramakommunikation, 5p, projektkurs". Den skulle jag gå om den fanns. *fniss*
Radioplåga: "Going under" - The Azoic, har fastnat i mitt huvud. Attacksynth med schlagerinfluenser om konsten att sluta stressa och pressa sig själv i onödan... typ. Mycket klokt. Ska tänka på det.
Plan: Kaffe, bygga javaprogram, handla shampoo och leverpastej, göra klart en hemuppgift, kolla på "Top model" och brygga te åt mina krukväxter. :)

Kommentarer
Postat av: klpn

Jag använde mig nog av ASCII- och ANSI-koder som mest kring 1994-95, när jag började använda datorer dagligen. De ordbehandlare jag körde med då hade inga funktioner för autokorrigering eller inklistring av specialtecken, så jag lärde mig vissa sådana där koder utantill för att göra tankstreck och så.

2007-03-28 @ 23:05:08
Postat av: Björn

Man kan också återse presentationen för iso-8859-1 i kom.

2007-04-03 @ 17:45:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback