Fredrikshavn

Nu har jag varit utomlands och lärt mig en massa nya saker. Bland annat vet jag att det är dumt att åka båt mitt i natten, golven på danmarksfärjorna är nämligen inte alls sköna att sova på. Sedan har jag lärt mig att den danska faunan är otäck och gärna bits. Tror att det är en broms eller något liknande som har gett sig på mitt stackars ben. Förutom detta har både jag och Fisken lärt oss några danska ord. Guf, den smet som danskarna har på glass var något nytt för oss. Först trodde vi att det var grädde, men grädde heter ju flöde. Detta ord ska inte förväxlas med flåde. Efter lite klurande förstod vi att det nog inte var grädde som förvarades i militäranläggningen vid hamnen utan att det var där som flottan höll till. (Skulle de ha haft stora hangarfartyg fulla med grädde så vore det ju helt ologiskt att inte ha grädde på glassen istället för det där guffet.) De har konstiga brevlådor i Danmark också, rundande upp- och nertill och hängandes alldeles vid dörrarna (stackars postverket) istället för vid vägen. Brandposterna är också märkliga, men i övrigt är det som hemma. Vi avvek från de vanliga turiststråken och besökte en folktom musselstrand, gamla fornminnen från järnåldern, en mysig sovstad till förort och den längsta piren ute i hamnen. Nu pratar vi alltså inte om någon småbåtshamn utan en riktig med fullt av fraktfartyg, stora lyftkranar, skrotupplag och massor av spännande saker att titta på. En fin resa blev det, helt klart. :)

image128
Det var strålande sol hela dagen. Perfekt för en båttur!

image129
Fina fraktfartyg överallt.

image130
En ros som växte i den ruffigaste delen av hamnen.

image131
Övergiven hamn nära musselstranden.

image132
En gata i Fredrikshavn.

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Joo, danska är ett knepigt språk ibland. :D

2007-07-18 @ 21:48:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback