Sekularpolynom!

Ja, jag har hittat den! Den enda mattetermen som inte är rolig. Låt mig förklara. I min datorförening finns ett antal personer som tycker om matematik. En av dem brukar ropa ut väl valda matte- och fysikbegrepp under lunchen eftersom jag börjar skratta som en 14is varje gång. En del termer har skojiga namn, antingen en smula oanständiga eller bara absurda, men de flesta är egentligen inte ett dugg roliga. Jag tror inte ens att den grupp killar i yngre tonåren som jag guidade under mitt jobb som museiguide (och som feltolkade precis allt, skrattade konstant och fick mig att på så sätt lyckas slå rekord i freudianska felsägningar), inte ens de skulle ha så ohejdat roligt åt mattetermer som jag har haft på sista tiden.

Saken är nog den att just eftersom jag tänker att "Jag är vuxen, det är inte roligt, fnissa inte" så blir hela situationen komisk. Det är så det är. Nu vet ni. Jag har inte blivit 10 år yngre bara sådär. Efter att ha suttit och övat matte har jag nu även hittat ett botemedel mot mina skrattattacker. Sekularpolynom. Det är inte ett dugg roligt, eller hur? Det får ni säga hur ofta som helst. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback