Egna ord

Jag har en tendens att använda mina egna begrepp. Personligen tycker jag att mjukvarubaserad och hårdvarubaserad säkerhet är solklara termer. Ett antivirusprogram t.ex. är säkerhet genom mjukvara medan små ljusdetektorer på ett smartcard-chip är en säkerhetsåtgärd som ligger i hårdvaran. Nåväl, jag plockar bort allt sånt ur exjobbsrapporten och försöker att skriva lite mer enligt vedertagna regler. Samtidigt så inser jag hur mycket bättre jag har blivit på att använda rätt datortermer. När jag började plugga kallade jag fortfarande datorn (lådan med innehåll) för hårddisk vilket ledde till en del fniss och kommentarer på en fest jag var på. Jag pratade dessutom om "textbaserade operativsystem" vilket låter helt barockt nu, men då var det logiskt. Ni vet, jag använde Windows hemma och det var grafiskt och fint. När jag SSH:ade till andra maskiner (där det kördes Linux eller UNIX) hade jag ingen X-server utan använde PuTTY. Detta gjorde att allt jag såg var ett kommandofönster. Bara text. Ni förstår hur jag tänkte då. :) Jag måste ha varit en lustig liten datorstudent med hårddisken på golvet och allt. Inte för att jag var den som kunde minst av lillisarna, men jag var så öppen med det.

Nu har jag lärt mig en hel del om datorer och jag har även insett att det är mycket jag inte kan. Många av de jag umgås med kan betydligt mer än jag, men så hänger jag med eliten också. ;) Mitt tips är att ni därute som är datorintresserade, men inte har full koll ännu, vågar vara lite pinsamma. Annars kommer ni aldrig att lära er något och fatta vad tråkigt omvärlden kommer att ha... *s*

Kommentarer
Postat av: Loppa

Ja det där är ju rena rama grekiskan för mig !
Men fina bilder du hade tagit på botaniska , va mycket skumma växter växter det finns . Hoppas det inte regnar hos dej och ha det gott !


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback