Nere i dll-träsket

Yay! Jag är så väldigt glad just nu att jag måste berätta vad jag har lyckats med. Ibland gör man sina små framsteg. :) Jag ska alltså skriva kopplingen mellan min JavaCard-applet och datorn. Hittils har de kommunicerat med hjälp av GPShell, men meningen är att jag ska skriva ett eget mer lättanvänt verktyg som funkar likadant som GPShell. För att kunna göra det skulle jag använda JOpenPlatform som är en del av GlobalPlatform, en gammal del kan tilläggas. Allt det nya heter nåt med Global har jag insett nu. Det gamla heter Open, vad det verkar.

Alltså, jag plockade in JOpenPlatform:s jar-fil i min utvecklingsmiljö. Det gör att jag får tillgång till alla funktioner i JOpenPlatform och kan skriva program som använder det. Nu funkar det förstås inte på en gång, utan jag behövde en dll-fil, ett slags tilläggsprogram, JOpenPlatformWrapper. Lyckades hitta rätt ställe att lägga den på efter lite testande (tips: lägg den i din jre*/bin), men den klagade på att den behövde nå andra dll:er som måste anropas först. Problemet nu var: vilka dll:er då?

Jag fick tipset att använda
Strings, ett utmärkt litet program för att få ut strängar ur binärblobbar. Det är inte meningen att man ska titta inuti en dll-fil. Den är inte gjord för att människor ska vara där och rota runt, men det ligger ändå klartextsträngar i den om man letar lite, och det kan Strings göra åt dig. Matade ut datat som Strings gav till en textfil sökte på "dll" i den och hittade den felande länken, OpenPlatform.dll. Såklart.

JOpenPlatformWrapper använder OpenPlatform:s dll, d.v.s. inte den nya GlobalPlatform som jag har. Så, hur hittar man en urmodig gammal dll då? Googlade lite och hittade en cachad sida från SourceForge. Kände mig som en arkeolog, kollade vilka dll:er den där i sin tur behövde och upptäckte en gammal bekant, libeay32.dll som GPShell använder. Jag kopierade den från GPShell:s katalog och lade den i jre*/bin och nu funkade allt!

Den korta historien: Nu har jag lyckats anpassa min utvecklingsmiljö så att jag kan skriva kopplingen till kortet. Återstår att se om kortet verkligen gillar att jag använder det gamla OpenPlatform, men det går att kompilera koden iaf. :)

Kommentarer
Postat av: Christine

Gillade nog faktiskt Monsters Are Waitings låt :P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback