Ett litet OS

Under helgen har Blaufish varit här och vi har sprungit runt ute i det kalla och snöiga, som vi brukar. Han har även stöttat och hjälpt mig i mitt pågående datorstrul. För att göra en lång historia alldeles lagom kort har jag en ny fin disk som Blaufish installerade Linux på. Det kör jag sedan tillsvidare, medan jag funderar ut nästa steg i planen. (Inflikande: Jag är fullt kapabel att installera Linux alldeles själv, särskilt den här disten, men det är förstås väldigt fint om någon snäll hjälper till i det upprivna tillstånd som datorstrul framkallar, både hos mig och hos datorn. ;) Vad jag kör? Ja, det är kanske lite eget, men det går snabbt, är lätt att använda och det är perfekt om man bara vill "slänga in" ett OS lite tillfälligt. Jag kör handdator-disten Jolicloud. Japp, på min stationära! Datorn känns lite som en smartphone med appar och grejer, men jag kan proppa in nästan vilken (fri) mjukvara jag vill och göra nästan allt jag känner för. Jolicloud kallas för "det sociala operativsystemet" och jag kan få det att posta saker på min Facebook-sida (vilka program jag gillar etc), men så socialt tycker jag inte att det ska vara. Då får nog lilla Joli skaffa sin egen sida, faktiskt. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback