Emeritus

Att någon går i pension och blir avtackad förekommer nog på rätt många arbetsplatser, men en kvartackning som vi firade på mitt jobb igår, sådant tillhör nog bara några få yrkesgrupper. Festföremålet skulle alltså inte gå i pension fastän han hade åldern inne, utan fortsätta jobba på mer frivillig basis och med tillägget emeritus efter sin titel. Mycket festligt var det, och roligt förstås att möjligheten finns att få fortsätta för den som verkligen brinner för sitt uppdrag. Wikipedia säger att det bara är gamla präster och professorer som kan bli emeritus, men jag vet ju att det bara är en del av sanningen. Jag kom nämligen osökt att tänka på en gammal undulat som bodde hos mina föräldrar. När pippin var urgammal med undulatmått mätt och såg rätt ruggig ut sa min pappa något om att "Det där är inte en fågel, utan en fågel emeritus". Därefter fick hon smeknamnet Emi. Hon behöll sitt "arbetsrum" och vissa rättigheter och skyldigheter som fåglar har (eller skyldigheter, det har dom nog inga), men kunde trappa ner lite, som sig bör. ;)

* Egentligen var nog vår pippi en fågel emerita eftersom hon var en hona, men det var inte så noga med den saken. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback