Chip-å-PIN

Inga nyheter är nya nyheter för Blaufish som är först med det senaste genom att läsa det via Twitter så fort som det har hänt, eller nästan innan dess. Därför kan jag lika gärna komma med gamla nyheter. :) Att chip-och-PIN är knäckt är inget nytt för säkerhetsfolk, men för en kursare till mig (som sysslar med datorer, men inte med säkerhet - alls - ska väl sägas) var det nytt. Vi handlade fika och han beklagade sig över att man inte kunde betala med chip (och så höll han för när han slog koden, bara för att jag var där). Jag skulle då berätta om den där chip-attacken och gjorde väl inget övertygande intryck "Alltså, man lägger sig liksom mellan... man tar kortet typ... och sen, nä, men alltså, såhär... man har banken och kortläsaren, i affären, läsaren alltså... och sen... ja, du fattar". ;) Jag kunde inte för mitt liv komma på hur den där attacken egentligen gått till, trots att jag vet att jag förklarat den ingående med alla tekniska detaljer för bordsgrannen mitt under efterrätten på en konferensmiddag. (Och jag har en nedklottrad servett som bevis på det!) I brist på servett, läs allt om'et här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback