Var jag har varit

Förmodligen tvistar inte di lärde om var jag har varit i sommar. De har säkert bättre saker för sig. Jag kan berätta ändå: vi var i Tyskland. För nästan två veckor sedan tog jag och Fisken båten till Kiel där vi tillbringade några dagar med att titta på stan, (försöka) prata tyska, geocacha och bada i havet. Jag badade, inte Fisken. Det måste ha varit uppåt 30 grader varmt och strålande sol. Kiel kändes som en lagom stor stad där det hela tiden var lite folkfest och kul grejer på gång. Ingen storstad, men ett trevligt ställe att tillbringa sommaren på. Det blev extra festligt i och med att båten Chopin som gjorde reklam för polsk kultur lade till i hamnen och drog med sig tillhörande festival med klassisk musik, andra uppträdanden och ett enormt fyrverkeri vår sista kväll i Kiel. Vi såg allt från hotellet, ett centralt ställe med utsikt över den vackra innersta delen av hamnen. Här hade Fisken fått välja hotell och han valde något som var praktiskt och låg nära stationen. Det var bra. Sedan, under återstoden av resan, kom hotellen som jag valt. Då blev det mer intressant än praktiskt.

Lusthus i den gamla botaniska trädgården i Kiel

Efter Kiel åkte vi till Lübeck, denna vackra gamla hansastad. Där hyrde vi en halv vind i gamla stan, funderade över eventuellta råttor i rådhuset (det är en historia som är Fiskens att berätta), åt en massa rätter gjorda av potatis och var uppe i ett kyrktorn. Jag ska berätta mer om allt det där och visa bilder på allt det fina. Fisken får berätta om tjejerna som ville skicka oss från Kiel till Flensburg istället för till Lübeck när vi skulle dit. Det är även det hans historia.

Stockrosor i gamla stan i Lübeck

Efter Lübeck blev det något helt annat. Vi tog en halvdags tågresa söderut i samma kupé som två glada barn och deras trötta mor. Vår destination var storstaden Köln där vi gick på den stora synthfestivalen Amphi. Att se 16 tusen syntare på samma plats är en lika märklig som mäktig upplevelse. Naturligtvis ska jag skriva om det, göra mitt bästa för att recensera samt visa bilder. Det går inte att beskriva hur det var att vara där, men det är värt ett försök.

Köln - inte bara festival, även katedral

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback