Hopp!

I underhållande filmen Office space om några uttråkade kontorsråttor finns det en man som kommer på en i hans tyckte fantastisk idé: "the jump to conclusions-mat". Det är en matta med (som jag minns det) fyrkanter på och i dessa står det olika slutsatser som man kan hoppa till. Översatt till svenska skulle jag kunna tänka mig en "dra-förhastade-slutsatser-tavla" med små lappar med olika slutsatser skrivna på och snören så att man kan dra slutsatserna, bokstavligt talat. Hursomhelst, det hela är en osedvanligt fånig idé och den här personens kollegor försöker att förklara det för honom på ett (relativt) vänligt sätt, utan att riktigt lyckas. (Sen slutar det med att han tjänar storkovan på sin idé har jag för mig. :)

Så, ibland får man goda idéer och ibland kanske de ska stanna på idéstadiet. Idag uppfann jag - lite av en slump - den zombievänliga autentiseringsmetoden (helt utan liveness detection och möjlig att använda även när man inte tänker) och den semistrukturerade flödeskartan (en hybrid av flödesschema, mindmap och pseudokod... med goto-satser!). Ska vi dra slutsatsen att båda blir succéer? ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback