Ett tydligt mål

När man ska göra något är det bra med funktionella krav, sådana där målet är genomförbart och mätbart. Jag har applicerat det på mitt tränande och satt upp ett konkret mål som jag ska nå om... ja, ett år eller så. (Nog för att den allra vanligaste anledningen till träning - att den som tränar inte vill se ut som en coreboll eller bosu - är rätt vettig den också så försöker jag vara lite mer specifik här. :) Efter att ha provat lite olika träningsformer har jag kommit fram till att det som passar mig bäst är dansinspirerad träning samt sådant där jag får öva upp balansen. I mitt schema finns varje vecka två gånger BodyJam (som ser ut såhär) + ett eller två pass afrikansk dans om jag orkar + två tillfällen på corebollen och ett på bosun. Det låter mer än det är, faktiskt, tre av passen är väldigt korta.

Så, vad är då detta bra för, jo:

Dans: Ger kondition och övar upp koordinationen.
Bosu och coreboll: Stärker magmusklerna och ger balans. Det senare behöver jag mer av. Som det är nu kan jag gå i trappor och stå på stolar, men mer än så är det inte. Magmusklerna har jag för mig ska hjälpa till med hållningen... och ni som har sett mig sitta och koda förstår nog hur jag tänker här. ;)

Frågan är sedan, vad gör jag om ett år, då med god kondition, koordinerade rörelser, stark mage och perfekt balans? Allt sånt. Vad har jag kämpat för och vad blir testet? Efter moget övervägande kom jag fram till att jag verkligen har lyckats om jag lyckas ta mig upp för trappan från studentfiket i källaren, med en överfull kaffekopp i ena handen och två kläggbullar på ett fat i den andra. Detta utan att spilla, tappa, klänga på räcket eller på annat sätt genera mig. Helst ska det vara i takt till musiken de spelar i fiket. Vad tror ni? Känns det görbart? :)

Kommentarer
Postat av: ett stenkast bort

Absolut!

Postat av: ett stenkast bort

http://www.youtube.com/watch?v=OT5NVMgtGk4

2008-09-16 @ 22:02:28
URL: http://sequence.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback