Små broar i 2D

Idag har jag suttit och läst mängder av artiklar om tvådimensionella streckkoder (sådana som ser ut som små fyrkanter fyllda med "myrornas krig"). Jag har formligen plöjt texterna och sedan skrivit ihop en sammanfattning av vad man kan göra med de olika streckkoderna och vilka som lämpar sig för vad. Som vanligt är det de konstigaste tillämpningarna som tilltalar mig mest, som att man kan spara ljud i streckkodsform. Datat i en komprimerad ljudfil skrivs ut som en 2D-streckkod som sedan någon kan fotografera med en mobiltelefon som har mjukvara för att tolka sådana streckkoder. Sedan kan ljudet spelas upp i mobilen.

Alltså, man kan i praktiken rita sitt prat och sedan kan någon fota pratet med sin telefon och lyssna på det. Det är lite magiskt på nåt vis, visst är det? :) Man kan förstås spara annan info i streckkoder också och genom att fota koden där den sitter på ett papper eller en skylt får man in infon i sin mobil. Många av utvecklarna beskriver 2D-streckkoder som en bro mellan den virtuella och den verkliga världen. Det tycker jag om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback